Twitter Updates

    twitter

    27.4.06

    är ni så jävla goda, människor?

    två argument _mot_ kritik av mer välbesökta bloggar än den här, som jag är så trött på

    "gördetbättresjälvdå", ett argument som jag har varit trött på sen jag började få upp ögonen för fanzines och egenproducerade/brända skivor/tidningar/whatever. det användes lika flitigt i den kontexten, och det kan ju för guds skull inte vara så att man ska slippa kritik bara för att man gör någonting (vadsomhelst?). shit, jag skulle vilja se författare reagera så på recensioner -- skriv en bok själv då, jävla recensent

    "om du inte gillar det så behöver du inte läsa", ja... eller om man inte gillar det så kanske man ska reagera? som konstruktiv kritik i bästa fall, eller bara kritik? gör det så ont?
    ---
    edit: observera att det oftare verkar vara trogna läsare (som man säger) än själva bloggaren som går i klinch med eventuella kritiker

    7 comments:

    nb said...

    upptumme!

    Hanna Gustafsson said...

    Håller helt med dig! Speciellt nummer två är ett extremt dumt argument och används särskilt av folk som älskar att vara populära och ha välbesökta bloggar - så länge det bara är deras minions som kommenterar. Så fungerar det dock inte på Internet.

    Anonymous said...

    Håller med och visst håller jag även med om att det är så att det är stammisarna som säger det. De vill skydda sin lilla ädelsten... Väldigt konstruktivt och bra. Mohahaha!

    Anonymous said...

    Jag tror jag vill sjunga halleujah men det kan också vara så att jag bara behöver lunch.

    Anonymous said...

    Njaaaa, man får vara lite berättigad eller tillfrågad om man skall kritisera något tycker jag. Jag hatar när folk till exempel kritiserar något medan jag sitter och målar och jag inte bett om dennes åsikt. Kritik vill man kanske ha i speciella stadier, och ibland vill man faktiskt inte ha någon kritik för att inte "infekteras" av andras åsikter och hamna på villospår. Om något är färdigt är det okej med kritik i de sammanhangen jag ber om det. Om jag har folk över på middag o de vandrar omkring i min lägenhet o kritiserar det jag hängt på väggarna skulle jag undra vad det var för fel på dem. Ännu mer så om de inte har en aning om vad de pratar om, färglära eller annat t.ex. För o använda bildkonst som exempel. Vem har bett om din åsikt, liksom? Att göra något/skriva något är inte automatiskt att tillfråga varenda människa på planeten vad denne tycker.

    Däremot har jag inga som helst problem med konstruktiv kritik, hur negativ den än är, om jag bara frågat "vad tycker du?" först. Ber man om det kan man inte förvänta sig beröm bara. Att kritisera utan att det är konstruktivt ("vad tycker du?" "fult" "varför?" "därför") är helt meningslöst, det ger ju ingenting annat än en negativ kommentar som inte kan förklaras. Samma sak med bara "bra!". Man vill ju veta vad man gillar alternativt ogillar.

    Anonymous said...

    För att spinna vidare utanför bloggsfären, då, alltså :)

    p. said...

    nathalie - det där är ju i och för sig intressant. jag reagerar på samma sätt om jag till exempel sitter & ritar någonting, och någon kommer med förslag om hur man skulle kunna göra... och det kan ju lätt driva mig till vansinne
    men det jag skrev om nu var ju som sagt folk som slänger upp en blogg och sedan förväntar (och, framförallt, deras läsare förväntar) sig att ingen ska säga emot eller bli irriterade på det de skriver