Twitter Updates

    twitter

    25.5.07

    best of 2007.013

    "fjärlien från tibet" - cj håkansson

    snabb generalisering -- om ajvide är sveriges svar på stephen king, så är håkansson vår version av clive barker (books of blood). det stämmer inte helt, men det är ett litet mått på vilken kvalité som jag tycker han debutbok håller.

    först tyckte jag att det var störigt att boken har en ramhandling, att det hade passat bättre om den inte var uppdelad utan en separat novell. jag har problem med att flera skräcknoveller utspelar sig i samma "värld" samtidigt. det blir lättare att föreställa sig att sakerna verkligen händer, om man kan låtsas som att de händer i olika tidsperioder/världar/någonting istället för i samma land samtidigt. men sedan slutade den såpass fint att det kändes rimligt att alltihop hörde samman.

    och som jag skrev här nedan -- imponerande driv, bra karaktärer och hyfsat äckel. när jag nu läst klart den tycker jag ännu mer om den. karaktärerna är trovärdiga, till och med den ensamstående unga mamman i sundsvall, och äcklet/slafset/de flygande kroppsdelarna blir bara bättre och bättre.

    köp.

    5 comments:

    Urologen said...

    Men, är det lika hårt som Palahnuiks "Guts"?

    karin. said...

    Uck, har läst fem sidor, mår redan illa...

    p. said...

    max -- tja... både och. hårdare på ett sätt, samtidigt som det är svårt att föreställa sig någonting hårdare än det huvudpersonen i guts gör

    karin -- det blir lugnare ett tag, sedan ännu värre. men det är helt klart värt att må lite illa

    karin. said...

    nu är jag i det lugnare ajvidiska partiet med husen. pust!

    Anonymous said...

    Ni missar väl inte att CJ regelbundet medverkar i ESKAPIX??
    www.eskapix.se