Twitter Updates

    twitter

    26.10.06

    i ett virrvarr av korsreferenser

    i "diary", som jag tjatar om eftersom det är en av de bästa böcker jag läst på länge, så tar palahniuk upp kraften och smärtan bakom människors skapande. bland annat så beskriver en läkare jungs tankar om det kollektiva undermedvetna, och hur man ibland kan komma i kontakt med inspiration som inte kommer från en själv. pierre janet kallade fenomenet ett sänkande av den mentala tröskeln, typ. jung hävdade att vi när vi är som mest sårbara, när vi är hungriga, deprimerade etc, kan komma i kontakt med vårt kollektiva undermedvetna. medan plato tog det ett steg längre genom att hävda att vi aldrig kan lära oss någonting nytt, att våra själar redan levt så många liv att vi redan vet allt. lärare är bara till för att hjälpa oss att plocka fram den kunskapen.
    i alla fall, jag önskar att jag hade walter benjamins system för att hänvisa mig själv omkring bland alla dessa snippets of knowledge, att det fanns något sätt att arkivera alla citat, tankar, namn och referenser, för att på något smidigt sätt kunna plocka ihop dem till någonting som betydde någonting mer.
    sparar även citatet från världens krångligaste band, tool, regarding jung:
    "my shadow
    change is coming
    now is my time
    listen to my muscle memory
    contemplate what I've been clinging to
    (...)
    see my shadow changing,
    stretching up and over me
    soften this old armor
    hoping I can clear the way
    by stepping through my shadow,
    coming out the other side
    ctep into the shadow
    forty six and two are just ahead of me"

    3 comments:

    p. said...

    jag också, ibland. oftast när jag är tjugofyra till fyrtio timmar utan sömn

    Urologen said...

    Alltså, igen, The wasp factory, av Iain Banks.

    Och som nummer två, alltid, Contortionist handbook, av Craig Clevenger.

    Sedan kan man dra sig tillbaka.

    p. said...

    sweet, tack för tipsen. wasp factory hade jag redan antecknat från din blogg, nu även den andra