Twitter Updates

    twitter

    15.6.06

    svartvita filmer, top fem

    1. jag sparar den här platsen, eftersom jag inser att jag inte sett så många svartvita filmer som jag skulle vilja ha gjort. fast jag skulle nog kunna ge den till shadow of the vampire. jag älskar den filmen
    2. casablanca
    för att den var så mycket bättre än jag trodde den skulle vara, mest. men även för att den var så bra
    3. tjuren från bronx
    för att det är den absolut snyggaste svartvita film jag sett. men även för att den var så bra
    4. ed wood
    för att johnny depp transar i cashmere. men även för att den var så bra
    5. metropolis
    för att det är en så fantastiskt cool dystopisk framtidsskildring innan det var coolt. men även för att den var så bra

    du då, dear constant reader?

    3 comments:

    Urologen said...

    Oj va svårt. Det finns väldigt många svartvita filmer. Bra svartvita filmer. Jag gör 10 istället.


    10. De 400 slagen - Francois Truffaut
    10. À bout de souffle - Godard
    10. Sju samurajer - Kurosawa
    10. Persona - Bergman
    10. Manhattan - Woody Allen
    10. Tjuren från bronx
    10. High and low - Kurosawa (trots att den har en mycket kort sekvens i färg)
    10. Nuit et brouillard (Natt och dimma) - Resnais
    10. Psycho - Hitchcock
    10. Smultronstället - Bergman
    10. The Manchurian Candidate - Frankenheimer

    oj, det blev elva...

    Akut Insikt said...

    Coffee and Cigarettes av Jim J?

    Känns som din turf.

    p. said...

    ai - det är det ju, och jag gillade den som fan, men jag tyckte inte riktigt att den höll i sin helhet