Twitter Updates

    twitter

    18.4.08

    funny games

    tänkte jag skulle se både originalet och nyinspelningen igår, men efter att ha sett den första så orkade jag verkligen inte mer

    den var fruktansvärt obehaglig och väldigt, väldigt bra

    *** spoilervarning ***

    scenerna där det tittas in i kameran fungerar utmärkt för att förstärka känslan av att vi är deltagande åskådare, men jag gillade inte rewind-scenen. däremot är det intressant hur jag reagerade på den. så fort scenen är över och händelseförloppet har ändrats, så känner jag att jag bryr mig mindre om hur det går för mamman. det är som att filmen oåterkalleligen har blivit enbart en film

    3 comments:

    Urologen said...

    Och jag tror att det är precis så den där rewind-scenen ska tas emot. Ett sätt att distansera åskådaren liksom. Annars hade det varit för smärtsamt. Eller, för att vara mer sanningsenlig, FÖR JÄVLA SMÄRTSAMT!

    Jag såg den på Filmfestivalen i Göteborg för ett flertal år sedan, det måste väl ha varit 97, och jag hävdade sedan hårdnackat och länge att det var en av de bästa filmer som gjorts. Jag anser nog fortfarande att så är fallet, men GLÖM att jag ser den igen. Jag har försökt en gång, på video, men jag förmådde inte se hela.

    Jag minns att jag verkligen gillade hur man (Haneke) leker med oss åskådare och ger oss (en sorts konstigt) hopp genom att använda filmiska konventioner (jag tänker då främst på den tappade kniven i båten), och sedan smäller igen dörrn i ansiktet på oss.

    p. said...

    det där med kniven var fantastiskt! ett tag trodde jag att han skulle lämna det därhän (som med mobiltelefonen, ett hopp som bara får ebba ut), men det blev ju ännu värre när de bara skrattade åt henne och kastade den överbord

    har du sett benny's video förresten? den lät ju sjukt obehaglig också. nu måste jag dra igenom lite fler haneke-filmer

    Urologen said...

    Jag har sett Bennys video. Och Dolt hot. Och Vargens tid. Och pianisten. Och 71 fragment också om jag inte minns fel.

    Kod okänd har jag dock inte sett och inte heller Slottet, Hanekes filmversion av Kafkas roman (jag hade inte ens hört talas om den för att vara ärlig).

    Ingen av dem är så fantastiska som Funny Games. Inte ens i närheten faktiskt. Det inte sagt att det är dåliga filmer. Eller för den skull trevliga. Det är ju förövrigt den mörke snygge sadisten från Funny games som "är" Benny, vilket adderar dimensioner till den filmen som nog inte Haneke räknade med från början.