Twitter Updates

    twitter

    8.8.07

    sommarblogg

    del ett

    ---

    Jag drog igenom fem filmer på mindre än ett dygn. Ibland är det ångestladdat att vara ledig, svårt att förklara varför.

    Såg The Host (2006), och den var väl bra för att vara en film i genren muterat monster löper amok och äter allt och alla. Det enda jag hade lite svårt för var de slapstickartade grejerna, typ att folk halkade och så. Men jag antar att det är ovana, annars ska folk vara så jävla onaturliga på film – egentligen är det väl mer ärligt att visa folk som snubblar. Dessutom blev det en oväntad fördel när även monstret fick halka och snubbla ibland. Ett annorlunda grepp som gjorde att även monstret kändes verkligare, och om än inte läskigare så iallafall mer “trovärdigt”. En svag trea.

    Såg Captivity, och det var mest en blek kopia av Saw – dessutom helt i avsaknad av vettig twist eller förklaringar. Och utan några likeable eller avskyvärda karaktärer så är det svårt att hålla intresset uppe. Den ende som hade potential för att få tittaren att hata honom en smula plockade de av pinn efter typ två minuter sammanlagd tid i bild. En svag tvåa

    Såg Disturbia, och den var däremot bra för vad den var. Ett slags paranoid high schoolskräckis som snodde friskt av Fönstret mot gården. Dessutom med David Morse som en hyfsad ondskefull granne. En svag trea

    Såg 1408. Riktigt bra, obehaglig känsla som nästan var i klass med The Shining ibland vad gäller klaustrofobisk skräck. Till och med Cusack gjorde lite extra bra ifrån sig. en fyra

    Såg 28 veckor senare, som var bra men inte ens i närheten av 28 dagar senare. Tyvärr. Mer action och mer gore, men mindre känsla. En trea.



    Jag upptäckte att Dexter hade läckt, och såklart måste det vara det bästa sättet att marknadsföra en tvserie på nuförtiden. Ta och få ut de två första avsnitten på det där internet, så har du en miljon sidor som skriver om det inom några timmar. Så även jag. De där två avsnitten är rent förbannat bra, och nu ångrar jag att jag inte väntade. Det känns helt plötsligt som att det är väldigt länge till oktober.



    Såg Vacancy, ännu en film där ett par åker fel och inser att de ska bli mördade. Meningslös skräck med en del spänning/nerv/vad det nu heter. Jag letar – inte ens särskilt kräset – efter ett slags mening med alla dessa nyskräckisar. Gillade till och med nyinspelningen av Hills have eyes, den första, för att den bibehöll den här känslan av att det var regeringens och atombombstestspängningarnas fel. För om de där gruvarbetarna inte hade blivit varnade att de nog borde lämna området då, så tänkte de fan inte göra det nu heller. De tänkte äta människor istället.
    Men i den här slentrianskräckisen så försökte de inte ens hafsa ihop en förklaring. En tvåa.


    ---

    Har såklart läst en del, och ägnat mig rätt mycket åt den sorts litteratur som hör sommaren till. Typ Raymond Chandler, J K Rowling; Stieg Larsson och Rudyard Kipling. Och en del mycket lägre ned på kvalitetsskalan. Typ Mickey Spillane och en bok om Bill & Ben (som är något slags cowboys).

    Sedan nästan ingenting ute i skärgården, av någon anledning. Där såg jag istället bland annat Almodovars Matador, som inte alls var särskilt bra, och West Side Story som var mycket bättre -- och så snygg -- än vad jag trott.


    ---

    Och så har jag badat en massa gånger, och det har nästan aldrig varit varmt.

    3 comments:

    superkryp said...

    Jag tror att det var musiken som till stor del gjorde att jag fastnade direkt för "28 veckor senare". Sedan dess har jag lyssnat på "In the House - In a Heartbeat" varje dag. :)

    Spännande med 1408, den hade jag inte ens hört talas om!

    Anonymous said...

    1408, är det inte en King-novell?

    Valde med andra ord helt rätt när jag struntade i att dra ner Dexter S2. Kommer nog vänta tills jag vet att jag i vart fall kan se det lite regelbundet.

    Anonymous said...

    Jo jo. Var det inte märkvärdigt god kvalitet på preview-avsnitten för oktober? Inga råklippningar, ingen tidskod, anpassade färger osv. Nej jag är inte paranoid. Jag vill bara se resten av avsnitten :)