Twitter Updates

    twitter

    25.1.07

    illitterat

    via bokhora hittade jag en artikel från expressen om att folk i england ljuger om vad de läst. i samband med den fanns även tio böcker som... ja, vaddå? bokhoran verkar ha tolkat det som att man skulle berätta vilka man läst, utan att ljuga då, och jag är benägen att hålla med; det verkar som den mest rimliga förklaringen. men på expressen.se finns alltså ingen förklaring till listan, och det ser inte klokt ut. vilket naturligtvis känns extra roligt, eftersom kvällstidningar är djävulen och så.
    min lista ser ut som följer, mycket gles:
    1. "Jack" av Ulf Lundell.
    2. "Utvandrarna" av Vilhelm Moberg.
    3. "Hemsöborna" av August Strindberg.
    4. "Nässlorna blomma" av Harry Martinsson.
    5. "Röde Orm" av Frans G Bengtsson.
    6. "Arn-böckerna" av Jan Guillou.
    7. "Sagan om ringen"-trilogi av JRR Tolkien.
    8. "Krig och fred" av Leo Tolstoj.
    9. "Svindlande höjder" av Emily Brontë.
    10. "Män är från mars, kvinnor från Venus" av John Gray.
    11. "1984" av George Orwell.
    12. "Lysande utsikter" av Charles Dickens.
    13. "Harry Potter och de vises sten" av J K Rowling.
    14. "Jane Eyre" av Emily Brontë.
    15. "Da Vinci koden" av Dan Brown.
    16. "Anne Franks dagbok" av Anne Frank.
    ---
    de fetade har jag läst.
    men ångående själva listan: högt & lågt. vad i helvete? om jag hade läst arn-böckerna skulle jag fan ljuga. och vem går ut på krogen och bara "ja, den där harry potter har jag ju minsann läst. fantastisk bok! och fin. skarumehemåkollapåren?" och john gray? fast resten mår jag fan lite dåligt över att jag inte läst. kolla in här igen om en timme så kanske listan ser annorlunda ut...

    5 comments:

    karin. said...

    hej igen. det finns ett faktafel i listan (gotta love expressen), hittar du det?

    p. said...

    ja, jävlar... det är charlotte som skrivit jane eyre, eller hur? och ett litet till -- män är från mars, kvinnor _är_från venus.

    Urologen said...

    Jag blev först förvånad, sedan skeptisk och snart rent skräckslagen och milt illamående när jag såg denna lista häromdagen på ex-pressen. Precis som du skulle jag nekat hårt till att ha läst både Arn, Potter, Da Vinci koden och Män är från mars.

    Ingen av dem har jag förövrigt läst.

    Det var några rent horribla exempel på skrytlitteratur (?) som absolut inte kan ha någon sanningshalt i sig. Krig och fred visst, men resten, knappast.

    Anonymous said...

    dagens tips: utvandrarna (och invandrarna) är precis hur bra som helst.

    p. said...

    max - kunde inte hålla med dig mer

    peder - jag vet. jag ska... fan