Twitter Updates

    twitter

    12.8.08

    läderlappen

    kjell på weird science skriver om att the dark knight fått oförtjänt dålig, och oinsatt, kritik. jag håller verkligen inte med.
    och då vill jag börja med att förtydliga att jag är målgruppen, att jag har läst det man ska läsa och lite till, att jag älskar hur nolan vridit och vänt på batman-mytologin, byggt mycket kring frank millers batman men ändå fått batman begins och the dark knight att kännas som hans egna skapelser.
    på så sätt tycker jag verkligen att han skapat sin egen batman-värld, och jag skulle nästan hellre än att se en batman returns-filmatisering (vilket ändå ligger väldigt högt upp på min önskelista) se nolan göra en tredje film där batman -- utstött och hatad -- får vara sådär bitter och trasig, gammal och förbannad, precis som i millers serie.

    men jag såg om batman begins häromdagen, och i min bok är det en bättre film än tdk.

    och jag hade glömt hur mycket jag gillade cillian murphys scarecrow.

    5 comments:

    Anonymous said...

    Hm, intressant. Batman begins bättre än The dark knight.

    Själv har jag ännu inte kommit mig för att se tdk, men den ligger i säkert förvar på hårddisken hemma, tillsammans med ytterligare några spännande rullar.

    På något sätt känns det som att det är ett stort filmår (alltså typ ett år framåt) att se fram emot, men ändå ligger en misstanke om besvikelser och gnager i mig. Jag har stora förhoppningar på filmer som Coenbrödernas nya, The Watchmen och ... tja, sånt där som skall komma, men lite nervös är man.

    Anonymous said...

    Och återigen glömmer jag att underteckna min kommentar, det var alltså JAG, MAX, den lilla GUBBSODAN som skrev (om man kan uttala Gubbsodan som typ Häradshövdingen så har man fått till det rätt).

    Men Cillian? Jag vet inte vad det är med Cillian? Det är något med hans extremt blanka och uttalade kindben som gör mig illa till mods.

    Max

    superkryp said...

    Vad är det du inte gillar?

    Jag är lite lätt orolig att jag var alldeles för lättköpt. Jag fick en filmupplevelse av sällan skådat slag. (Men å andra sidan fick jag det av Ironman med...)

    Jag gillar oxå Cillians Scarecrow. Jag gillar Cillian överhuvudtaget, trots de otäcka ögonen.

    p. said...

    max -- ja, watchmen är jag livrädd för. den måste bli bra. coens nästa bryr jag mig inte riktigt lika mycket om. vid det här laget så vet jag att jag oftast blir nöjd, ibland förbluffad och glad, och ibland besviken; men de levererar liksom alltid

    superkryp -- jag gillar inte det som kjell skrev att man var en idiot om man klagade på, att det är för mycket action och att den känns för lång. dessutom tycker jag att batman kunde fått mer utrymme och problematiserats en smula, gärna lite mer som i "arkham asylum"-serien. jag menar, bale och ledger spelar mot varandra... borde det inte ha slagit lite mer gnistor?
    men jag ska se om den i hemmets lugna vrå när den kommer på dvd, och kanske omvärderar jag den då...

    superkryp said...

    Rörig kommentar:

    Watchmen vågar jag inte ha några som helst förhoppningar på... men trailern ser bra ut (och nu påminns jag om 300-trailern som var så bra, med Nine Inch Nails-musik och allt). Rorschach ser ju bra ut oxå. Bara en sån sak!

    Jag undrar om inte Kjell egentligen menar att det är större chans att man gillar det man får om man har rätt bagage med sig. Att han skrev folk på näsan är väl för att tonnisen i honom blev stött. Ha ha.

    Jag tyckte iofs att de scenerna med dem båda funkade alldeles utmärkt (i synnerhet slutscenen). (Jag är inne en liten svacka ang. hur mycket jag gillar Christian Bale.)

    Det fanns ju klara brister, men dem överser jag så gärna med. Jag tycker oxå att det är så skönt att de inte behövde etablera Batman heller.