Twitter Updates

    twitter

    4.1.06

    tidningar tror jag

    vi har en tidning, ett fanzine -- eller, snarare, vi hade en tidning. den heter blaserad och ligger för närvarande på is i väntan på att vi ska bli unga, energiska, engagerade och... tja, arbetslösa igen

    jag tror att vi hann med att göra ungefär sex nummer, fyra och ett halvt på nätet och två på papper eller så. och det var ju gott och väl. men nu ligger hela projektet som sagt på is. lite för att alla skribenter jag känner till (vilket är exakt de cirka sex stycken som för nuvarande skriver i alla bra, och dåliga, tidningar) redan skriver för alla andra tidningar, och förmodligen får betalt (dessutom skulle jag nog inte våga fråga dem. jo, om vi hade pengar att ge dem), och lite för att hela den här fanzineprylen känns lite överskattad. jag menar, hur många intervjuer orkar man läsa? för många, är väl svaret; men om man inte har budget till att flyga iväg och träffa de där sköna människorna, och dessutom inte har engagemanget att sluta sitt jobb och starta en riktig tidning, vad gör man då? skriver epostintervjuer blev vårt svar. och det var roligt ett tag. men nu undrar jag nog mest om ett -- det finns någon marknad för nättidningar (de kan ju knappast ha ersatts av bloggar, det vore ju lite väl torftigt) och två -- det finns någon marknad överhuvudtaget för tidningar som inte handlar om förment kvinnliga ämnen eller typ inredning? eh... och tre -- vad det här inlägget handlar om

    alltså, vad vill ni läsa? vilka tidningar köper ni? och vilka tidningar saknar ni? för vi kan ju inte bara hålla till godo med morgontidningarnas kultursidor, för guds skull...

    3 comments:

    Anonymous said...

    Jag tycker faktisk e-post tidningar är de bästa. Jag har en bunt som trillar ner i min e-mail och de är så bra. För jag har dem där. Läser lite. Glömmer bort. Läser lite till. Glömmer bort. Kommer ihåg. Läser en intervju. Det är ju perfekt. Iaf för en sån som mig som inte längre orkar läsa eller har plats för 10-tals olika tidningar i bokhyllan. För ja, jag är en sån där som måste spara sakerna.

    Men ett e-mail, det är lättare. Inte så prettigt. Det är bra. Jag gillar.

    Det enda som är synd är ju just att man inte kan ha dem i bokhyllan och bläddra i gamla tidningar och minnas och tänka och skratta. Den där låten man lyssnade den där sommardagen när man läste om Khonnor första gången t.ex. Det försvinner. Men... ja, man vinner ngt annat. Dvs en sån som jag blir av med tvångsankar och kan föra tidningen till den status den borde ha, dvs ett medium. Inte en pryl jag dyrkar.

    p. said...

    jag fungerar precis som du, och kan inte för mitt liv slänga tidningar -- och därför är det ju intressant med innehåll före form. det är väl så det ska vara...
    men då behöver jag tips på vilka tidningar du läser; jag måste testa själv

    Anonymous said...

    Du kan få det om en vecka. Nu är jag på en dator som inte fungerar så bra så jag kan inte komma åt min mejl... Men när jag gör det, då ska du få veta!