Twitter Updates

    twitter

    6.3.08

    . . .

    elin alvemark skriver att skivbolagen måste få tjäna pengar. och hon argumenterar helt uppåt väggarna enligt mig, för varför ska staten blandas in här? "fokus måste ligga på statens reglering av de företag (internetleverantörerna, min anmärkning) som på ett samvetslöst sätt utnyttjar handelsvara de inte betalat för i sina affärsmodeller."

    what? nejnejnej... om skivbolagen har problem med att få folk att betala för musik, den content som alvemark pratar om, som i sin tur får folk att vilja ha dyra och snabba bredband och fina mp3spelare -- då får de väl se till att folk köper den istället för laddar ned? gör det lättare för folk att hitta nya artister, och att köpa musiken i samma ögonblick. ge bloggare möjlighet att slänga in en länk till skivbolagets webbshop i samband med att de postar en låt de gillar, etc.

    jag har i stort sett helt slutat ladda ned musik, förutom de låtar som jag laddar ned eller lyssnar på via olika bloggar -- och i de fallen så handlar det verkligen om den där romantiserade bilden av nedladdning som reklam för artisterna. gillar jag det så köper jag det, oftast via itunes (tyvärr, eftersom jag fortfarande hatar att de har för dålig kvalitet på låtarna -- samt att det är helt uppåt väggarna att jag bara ska kunna lyssna på skiten på min egen dator) eller -- om möjligheten finns -- via artistens hemsida.

    kolla in exemplet med nine inch nails som jag har tjatat om här nedanför. trent reznor har ägnat de senaste åren åt att prata om att det går bra att ladda ned hans skivor, att släppa senaste albumet, year zero, på sin hemsida som remixningsbara filer, samt att lämna sitt skivbolag. när han nu släpper ett instrumentalt dubbelalbum så gör han det själv, och i olika format. själv betalade jag 160 kronor för att få en cd skickad till sverige, mest för att det kändes lite snålt med 5 dollar för att ladda ned det. men skivan släpptes även i ett deluxeutförande för 300 dollar, i 2500 exemplar. det är typ fyra och en halv miljon kronor. den utgåvan är slutsåld. så det går att tjäna pengar på musik...

    9 comments:

    Urologen said...

    Ah, du har ju så rätt. Trent har verkligen kommit på vad man måste slänga in i paketet för att sälja plattor. När ska etablerade bolag hänga på?

    Urologen said...

    Jag blev förresten imponerad och glad av allt man fick bara genom att ladda ner gratispaketet. Det var ju både mp3:or, massor av bilder och pdf.

    Christoffer said...

    Hmm, själv använder jag min iPod för att synca över inköpta spår mellan macbook och mac mini, utan problem. Så på fler datorer ska det gå, i bakhuvudet klingar det "upp till fem st" men det kan vara demensen....

    p. said...

    max -- verkligen, jag gillar att bilderna som följer med de lite lyxigare utgåvorna även finns med i pdf:en. foton + musik är en fin kombo

    christoffer -- haha... det är inte demensen. upp till fem stämmer, men det är ju fortfarande "mina" datorr det gäller, jag måste ju auktorisera att de får spela upp låtarna jag köpt

    Urologen said...

    Hur får man förresten till det där liksom korniga som finns i många av bilderna? Det är otroligt tilltalande.

    p. said...

    högta asa-tal? hmm... jag är inte den fotonörd jag skulle vilja vara

    Urologen said...

    Nejnej, då hade den (kornigheten) befunnit sig i HELA bilden, men det gör den inte i fallet NIN.

    Det är helt klart after-processing det är frågan om.

    Men "högt asa-tal" är ett mycket bra svar för en icke-fotonörd.

    superkryp said...

    Bet mig i läppen när jag såg att frakten var dyrare än själva skivan, så jag tankade ner femdollarsvarianten.

    Ang. att fortf. tjäna pengar: frågan är hur många som kan sälja de luxe-varianter bara. Självklart unnar jag Trent och co schyssta stålar, men samtidigt är jag en krass jävel. Ha ha.

    p. said...

    superkryp -- ja, den där frakten höll på att avskräcka mig också

    det är sant, men jag tänker att man kan sälja vanliga album med olika former av "extramaterial" eller i annorlunda utförande utan att de behöver kosta 300 dollar.