Twitter Updates

    twitter

    16.1.08

    bokhat

    jag läser en del bloggar som handlar om böcker. och en sak som slår mig är att det nästan alltid när det handlar om hur och var man läser letar sig in beskrivningar av typen
    bubbelbad, fönsterbräda, mysigt, läslust, vackra meningar,
    en kärlek till böckerna och en önskan om att ha det så härligt som möjligt när man läser
    och jag gillar det, verkligen, det gör mig sugen på att gå hem (eller till det där underbara lilla fiket på hörnet, typ) och läsa och njuta

    men om jag hade en bokblogg så skulle den handla om ångest. om hur det tar emot att läsa en enda mening till i en bok eller hur jag hatar formuleringarna i en annan -- som jag ändå måste läsa klart, för att jag vill se huruvida den tar sig. eller om hur jag mår dåligt och plockar fram neverwhere eller tjacket eller någon annan favorit ur bokhyllan för att slippa läsa orbitor (det tar sån tid, vill bara anteckna varannan mening). eller hur jag ångrar att jag köpte så många böcker på adlibris senast, jag som brukade ha en bokhylla som nästan bara bestod av böcker jag verkligen läst

    ... och så vidare. i luv you, bokbloggare. i just don´t get you

    4 comments:

    Anonymous said...

    jag ännu inte klar m orbitor esom vill smeta varje mening över mig och ligga inlindad minst ett år i varje, känna varje bukarestgata dunka genom mina lår.

    dvs är en anledn att leva, orbitor o cartarescu, hela grandslammen.

    p. said...

    wow. ja, det var ju ett mycket vackrare sätt att uttrycka det på

    Anonymous said...

    vad tror du om den här affärsidén - spill/vattensäkra utgivningar av moderna klassiker


    bokbloggarserien typ

    p. said...

    haha... absolut! jag tänkte det om serier när jag var yngre, att de skulle vara tryckta på någon slags tunn plast. så många serietidningar som gick förlorade i badvattnet när jag somnade...
    men visst, varför inte göra en version av litteraturens storheter tillgängliga för folk som läser dem med ett glas dyrt rött på badkarskanten, omgivna av värmeljus?