Twitter Updates

    twitter

    6.10.09

    fuck the FAC

    såhär lät det på radioheads blogg för ett halvår sedan:
    "FAC
    Two days ago a historic meeting took place in Heaven (!) under Charing Cross railway station in London. A group of us Featured Artists, that’s anyone who has put a record out, gathered for the inaugural meeting of the Featured Artist Coalition (FAC). Traditionally in the music industry two groups have been shut out of any negotiations and rights/revenue carve ups … and that’s the artists and the fans. The formation of the FAC is all about changing this state of affairs … hopefully we can not only do artists justice but also the people who listen to our music. After all, in order to be a musician you have to be a music fan …… And first and foremost this is about trying to ensure that young bands and artists get a fair deal and are able to make a living in the digital era ….
    I’m going to post up stuff about this because it’s an exciting time and also because there is going to be some seriously heavy PR aimed at us by the interested parties who might deem the FAC a threat …there’s a lot of fear out there in the biz…."

    - - -
    men... i dagarna gick FAC ut med det här:
    "On September 24th a very special meeting took place at Air Studios in London. It was an unprecedented gathering of artists who all met in the spirit of collaboration and with the aim of discussing the very challenging issue of file-sharing and how it affects the lives of so many artists and all the people that support them in creating the music that we all know and love.
    The statement below is the result of that meeting…
    The Air Statement:
    We the undersigned wish to express our support for Lily Allen in her campaign to alert music lovers to the threat that illegal downloading presents to our industry and to condemn the vitriol that has been directed at her in recent days.
    Our meeting also voted overwhelmingly to support a three-strike sanction on those who persistently download illegal files, sanctions to consist of a warning letter, a stronger warning letter and a final sanction of the restriction of the infringer’s bandwidth to a level which would render file-sharing of media files impractical while leaving basic email and web access functional.
    Signed:
    Tim Rice-Oxley (Keane)
    Jamie Turner
    Adriano Buffone (Raygun)
    Allan Bradbury
    Helienne Lindvall
    Tony Crean
    Andrew Laidlaw (Luck Soul)
    Isard Haasakker
    Tony Morrelli (The Fire Escapes)
    Jean-Baptiste Pilon (The Fire Escapes)
    Mark Headley (The Fire Escapes)
    Hal Ritson (The Young Punx)
    Billy Bragg
    Ben Ward
    Karl Harrison
    Howard Jones
    Tjinder Singh (Cornershop)
    Phil Simpson
    Athleen
    Steve Jones
    John Reynolds
    Sandie Shaw (via phone)
    David Rowntree (Blur)
    Ed O’Brien (Radiohead)
    Alan Sharland (The Hoosiers)
    Martin Skarendahl (The Hoosiers)
    Steven Hogarth (Marillion)
    Mark Kelly (Marillion)
    Guy Chambers
    Patrick Wolf
    Sam Duckworth (Get Cape Wear Cape Fly)
    Jamie Allen
    Toby Sebastian
    James Kelly
    Beryl Marsden
    George Jones
    Ross Millard (The Futureheads)
    Stax Dempsey
    Rona Sentinar
    Fran Healy (Travis)
    Karl Addy
    Nathan Taylor (The Young Punx)
    Josh Allegro
    Ali Howard (Lucky Soul)
    David Arnold
    Lucy Pullin (The Fire Escapes)
    Annie Lennox (via phone)
    Lily Allen (Not a Member of the FAC)
    George Michael
    Nick Mason (Pink Floyd)
    Signed After the meeting;
    The Music Producers Guild
    John B
    Claudia Brucken (Propaganda)
    Rick Wilde
    The Air Statement can be found on our website www.featuredartistscoalition.com"

    - - -
    snyggt.
    via akira the don

    3 comments:

    superkryp said...

    Jag kan ändå förstå dem. Tänk Steve Jones. Han fick säkert in en jävla massa förr om åren, nu får han nog inte in lika mycket. Det är ett sånt svårt dilemma det här, kanske för att jag spelar musik själv och en gång i tiden hade en mycket vag, men ändock, förhoppning (läs: dröm) om att kunna typ försörja mig på att göra/spela musik.

    Jag tycker att det är rimligt att de har svårt att se det dåliga med fascistmetoden. Särskilt de gamla stötarna. Är man het just nu, vet vi ju att man kan tjäna pengar på nätet också (Trent t.ex.), men jag vet inte hur det är att slå igenom nu, genom nätet och sen fortsätta att vara "egen"? Det kanske går skitbra? Jag kan tänka mig att det är vanligare att man slår igenom och sen går över till ett stort skivbolag!? Nu svamlar jag … men försöker mig på någon slags slutkläm.

    Jag känner för många som aldrig köper en skiva längre, utan bara tankar, för att riktigt tro att "folk vill betala". Jag tror att folk INTE vill betala om de kan få det gratis. Möjligen om kvalitén är bättre, annars inte. Vissa vill ju till och med hellre se en film som fortfarande är i produktionsstadiet gratis, än betala 100 spänn för att se den på bio. (Okej om det är för att den inte har Sverigepremiär förrän ett halvår senare, men…)

    Så, jag är ganska kluven i frågan.

    superkryp said...

    Oj, det blev långt. Kanske förvirrat också? Hoppas inte.

    p. said...

    supperkryp -- tack för en bra kommentar. jag håller med till viss del.

    men för att ta exempelet i fråga, så är ju "three strikes and you´re out"-tänket helt horribelt.

    jag tror också att ett av problemen, som jag tror att lily allen (som var upphov till just det här debaclet) har pratat om, är att artister skriver på slavkontrakt för storbolag -- som i praktiken gör artisten skuldsatt tills bolaget fått igen (och tjänat) en hejdundrande massa pengar.

    och jag vill faktiskt poängtera att jag inte tror att storbolagen per definition är problemet, utan hur de lägger upp betalningsmöjligheterna. jag är helt med på att många (de flesta?) helst inte betalar alls, men jag tror fortfarande helt ärligt att många musikkonsumenter med mig är beredda att sätta in en slant direkt till artisterna, eller deras bolag om det är så, om möjligheten bara finns. och där är ju paypal-lösningar, webshoppar och så så vidare, den enda vägen att gå.

    jag hoppas fortfarande att musiker ska kunna leva på, eller åtminstone slippa gå back på, sin musik. och inte bara genom standardargumentet att "fler går å konserter och det är ju ändå där artisterna får sina pengar" (även om det är en del av sanningen) -- utan även för att folk ska ha möjligheten att skicka iväg en slant till sina favoritartister utan att behöva gå omvägar.

    exemplet film är ett annat, känner jag, där jag skulle vara beredd att betala 100 spänn för att se en film hemma för att slippa se den i produktionsstadiet _och_ slippa se den på bio. men där blir det mer problematiskt, där är "artisten" (regissör, skådisar, etc.) såpass diffusa att det är svårt att se att det finns någon alternativ inkomstkälla -- förutom de filmer som de facto säljer fler dvd-kopior för att de piratas, men det må ju vara en gråzon...